10 τύποι αφεντικού και πώς να τους διαχειριστείτε
Ο micromanager
Ένας manager, έχει συνήθως σαν μότο του το «αν δεν το κάνω εγώ δεν θα γίνει σωστά», με αποτέλεσμα την ασφυκτική επίβλεψη και παρέμβαση στη δουλειά σας. Ένας προϊστάμενος αυτού του είδους τείνει να σπαταλά το χρόνο σας (αλλά και τον δικό του) χωρίς κάποιον προφανή σε εσάς λόγο: Συνήθως ζητάει να ξαναγίνουν πράγματα – και το κάνει με επικριτική διάθεση-, απαιτεί να του εξηγήσετε πώς έγιναν ορισμένες δουλειές – την ώρα που εσείς πνίγεστε με πιο σημαντικά πράγματα- και όταν αναθέτει κάτι, παρεμβαίνει σε κάθε βήμα – μην αφήνοντάς σας να πάρετε πρωτοβουλίες. Η τελειομανία αυτή ενδεχομένως σας κάνει να αισθάνεστε ότι δεν σας εμπιστεύεται και αποθαρρύνει τη δημιουργικότητά σας.
Αντιμετωπίστε το: Με υπερβολική επικοινωνία και τακτικές «εκθέσεις» ως προς την πορεία της δουλειάς που έχετε αναλάβει. Με αυτόν τον τρόπο ίσως σταματήσει να σας προσεγγίζει τόσο συχνά. Σκεφτείτε, δε, ότι αν κάτι πάει λάθος, θα έχετε ένα δίχτυ ασφαλείας.
Ο μη παρεμβατικός
Οι εργαζόμενοι κάτω από έναν τέτοιο εργοδότη, δουλεύουν ελεύθερα. Ωστόσο η έλλειψη καθοδήγησης έρχεται με ένα τίμημα. Ο μη παρεμβατικός εργοδότης σας επιτρέπει να κάνετε τη δουλειά σας όσο καλύτερα μπορείτε, αφήνοντάς τα σχεδόν όλα πάνω σας. Το πλεονέκτημα είναι ότι εργάζεστε με μεγαλύτερο μεράκι, όρεξη και φιλότιμο. Τα κακά νέα; Όταν γίνει κάτι λάθος, θα αναλάβετε εξολοκλήρου εσείς την ευθύνη. Πράγμα που είναι λογικό για ένα μικρό λαθάκι, αλλά όσο τα πράγματα σοβαρεύουν, η καρέκλα σας θα αρχίσει να τρέμει.
Αντιμετωπίστε το: Ζητώντας ανατροφοδότηση (feedback) όποτε είναι δυνατό. Καθιερώστε τακτικές συναντήσεις για να συζητάτε τα σημαντικά θέματα και να σιγουρευτείτε ότι οι σκοποί σας είναι κοινοί.
Ο εργασιομανής
Η διατήρηση των ισορροπιών μεταξύ εργασίας και κοινωνικότητας δεν βρίσκεται στα πλάνα του εργοδότη αυτού, ούτε στα πλάνα του για τους εργαζόμενους. Εκτός κι αν ζείτε –κυριολεκτικά- στο γραφείο, θα αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε με κανέναν τρόπο να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις του. Τα e-mail δεν σταματούν να έρχονται καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, ακόμα και τα σαββατοκύριακα ενώ το κινητό σας χτυπά τις πιο ακατάλληλες ώρες. Ωστόσο, απλώς και μόνο επειδή το αφεντικό σας δεν σταματά ποτέ, δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να πάθετε υπερκόπωση.
Αντιμετωπίστε το: Απαντώντας ότι οι εργασίες που πρέπει να γίνουν έχουν δρομολογηθεί και είναι σε καλό δρόμο ενώ εξετάζετε τα επόμενα βήματά σας. Καθησυχάστε τον με επιχειρήματα και στη συνέχεια κανονίστε μια συνάντηση για να συζητήσετε περαιτέρω θέματα, εντός ωραρίου. Αν αισθανθείτε ότι πιέζεστε πολύ, εξηγήστε του ότι ορισμένες υποχρεώσεις δεν σας επιτρέπουν να κοιτάζετε τα e-mail σας τα σαββατοκύριακα ή εκτός ωραρίου.
Ο «φίλος»
Οι φιλίες μεταξύ συναδέλφων μόνο σε καλό μπορεί να βγουν. Όταν όμως οι εργαζόμενοι πιάνουν φιλίες με τα αφεντικά τα πράγματα μπορεί να δυσκολέψουν. Γιατί; Όχι επειδή ως εργαζόμενος θα εκμεταλλευθείτε την φιλία με τον εργοδότη σας (συμβαίνει και αυτό, ας είμαστε δίκαιοι) αλλά –συνήθως- επειδή ο εργοδότης θα νομίζει ότι θα το κάνετε, με αποτέλεσμα να έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις από εσάς σε σχέση με τους υπολοίπους. Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, θα το καταλάβετε αν λέει κάτι όπως «όχι επειδή είμαστε φίλοι να το εκμεταλλεύεσαι», σε άκαιρες στιγμές.
Αντιμετωπίστε το: Με το να είστε «φιλικοί», όχι «φίλοι». Τουτέστιν, μπορείτε να βγείτε μαζί για ένα ποτό ή μεσημεριανό αλλά αποφύγετε να συζητήσετε σημαντικά για εσάς ζητήματα, όπως ο γάμος ή οικογενειακά προβλήματα.
Ο μη κατέχων τα προσόντα
Ο νέος σας διευθυντής δεν βρίσκεται στην εταιρεία (ή στο χώρο ή στη... ζωή) τόσο καιρό όσο εσείς. Επομένως γιατί πρέπει να του δίνετε αναφορά; Οι διευθυντές παίρνουν αυτή τη θέση για διάφορους λόγους, τους οποίους δεν είστε σε θέση να γνωρίζετε 100%.
Αντιμετωπίστε το: Ψάχνοντας τα πραγματικά προσόντα που τον έφεραν σε αυτή τη θέση. Μην βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα, που μοιάζουν περισσότερο με κουτσομπολιό παρά με την πραγματικότητα. Μπορείτε αν σας δοθεί το «πάτημα», να ρωτήσετε κάποια στιγμή πώς βρέθηκε σε αυτή τη θέση, αλλά να μην επιμείνετε περισσότερο. Ό,τι συμπέρασμα κι αν βγάλετε, να έχετε στο νου ότι με το να είστε αρνητικοί απέναντι στο αφεντικό σας και να το δείχνετε, μόνο χαμένοι μπορείτε να βγείτε.
Ο φωνακλάς
Κάνατε κάτι λάθος; Θα σας το πει. Κάνατε κάτι καλά; Πάλι θα σας το πει. Αυτό είναι το «καλό» του στοιχείο. Το «κακό» είναι ότι κάνει επίσης αυτό που μισείτε περισσότερο: φωνάζει. Κι όταν φωνάζει σας μειώνει τόσο που αισθάνεστε σαν παιδί που το μαλώνει ο δάσκαλος και θέλετε να κρυφτείτε κάτω από το θρανίο.
Αντιμετωπίστε το: Προσποιηθείτε ότι είστε παίκτης μιας ποδοσφαιρικής ομάδας και αυτός που φωνάζει είναι ο προπονητής σας. Ένα «κόλπο» είναι, επίσης, όταν σας μιλάει σε υψηλό τόνο εσείς να απαντάτε πολύ χαμηλόφωνα. Ίσως έτσι το... πιάσει το νόημα.
Ο άδικος
Εκτός από «άδικος» είναι πολλές ακόμη οι λέξεις που χαρακτηρίζουν αυτού του είδους τον προϊστάμενο αλλά δεν μας επιτρέπει να τις καταγράψουμε, η δημοσιογραφική δεοντολογία. Πρόκειται για το αφεντικό, το οποίο θα βρει κάτι να διορθώσει και στην πιο τέλεια δουλειά σας. Θα σας εξοργίσει, κατακρίνοντας μια καλή δουλειά και θα κάνει ασήμαντες αλλαγές, απλά για να τις κάνει. Αυτός είναι, όμως, ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί και πιθανότητα το κάνει επειδή κάποιος άλλος λειτούργησε έτσι εις βάρος του.
Αντιμετωπίστε το: Έχοντας κατά νου ότι δεν είναι κάτι προσωπικό. Θα πρέπει να μάθετε να επιλέγετε τις μάχες σας και να αφήνετε κάποια πράγματα να «πέσουν κάτω». Αν αποφασίσετε να υποστηρίξετε τη θέση σας, κάντε το διπλωματικά, αφήνοντάς του το περιθώριο να μπορέσει να επανεξετάσει τις σκέψεις του. Αν του πείτε «αυτό που λέτε είναι λάθος», έχετε χάσει το παιχνίδι και πιθανότατα και τη... δουλειά σας. Αντίθετα πείτε κάτι τύπου «μου αρέσει αυτό που υπογραμμίσατε εδώ, αλλά δεδομένου του περιορισμένου χρόνου μας, δεν είναι καλύτερο να εστιάσουμε στο τάδε αντί για εκείνο;». Έτσι θα αισθανθεί ότι εξακολουθεί να έχει εκείνος τον έλεγχο της κατάστασης και θα του αφήσετε το περιθώριο να συμφωνήσει μαζί σας.
Ο καλόβολος
Θέλετε να φύγετε νωρίτερα; Κανένα πρόβλημα! Βαριέστε σήμερα στη δουλειά; «Πηγαίνετέ το» χαλαρά! Το αφεντικό αυτό δεν θα σας χαλάσει ποτέ χατίρι, καθώς προτιμά να αποφεύγει κάθε είδους αντιπαράθεση. Μην περιμένετε όμως να βελτιωθείτε στη δουλειά. Αντίθετα πιθανότατα να βρείτε τον εαυτό σας να κάθεται στην ίδια θέση μετά από πολλά χρόνια.
Αντιμετωπίστε το: Ζητώντας συμβουλές και οδηγίες από τους συναδέλφους σας. Αναλάβετε επίσης projects που θα σας εμπνεύσουν και θα σας κάνουν να πάρετε πρωτοβουλίες.
Ο εκμεταλλευτής
Μία από τις χειρότερες περιπτώσεις: Ο εργοδότης αυτός δεν θα φοβηθεί να δώσει ψεύτικες υποσχέσεις απλά και μόνο για να δει αποτελέσματα. Θα παραποιήσει την αλήθεια, θα χειραγωγήσει και θα κάνει ό,τι χρειαστεί εις βάρος των εργαζομένων για να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του.
Αντιμετωπίστε το: Με αποδείξεις! Προτιμήστε να επικοινωνείτε με e-mail μαζί του, ώστε να μπορείτε να έχετε τεκμήρια των συνομιλιών σας. Όταν ζητήσει ή πει κάτι παράλογο, επαναλάβετε τη φράση του, για να σιγουρεύεστε ότι καταλάβατε καλά, δίνοντάς του, παράλληλα, την ευκαιρία να καταλάβει ότι θα το θυμάστε.
Ο απρόβλεπτος
Την περασμένη εβδομάδα, επικοινωνούσατε άψογα και τα πάντα στη συνεργασίας σας ήταν ομαλά, εκατέρωθεν. Αυτήν την εβδομάδα αποφάσισε ότι πρέπει να αλλάξετε γραφείο επειδή διάβασε σε ένα άρθρο ότι αυτό θα βελτιώσει την παραγωγικότητά σας.
Αντιμετωπίστε το: Θέτοντας όρια. Ενδεχομένως κάποιες κινήσεις του να έχουν νόημα. Αλλά μην τον αφήσετε να κάνει όλες τις αλλαγές που του έρχονται στο μυαλό. Κάτι τέτοιο θα σας οδηγήσει στην τρέλα. Δεχθείτε τις αλλαγές που ταιριάζουν με το στυλ σας και στις υπόλοιπες περιπτώσεις, παρουσιάστε τα πλην και τα συν της κάθε ιδέας.
Σ.Σ: Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι το κείμενο αυτό έγινε με βάση σχετικό άρθρο της Samantha Toscano στο womansday.com και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί απόρροια προσωπικών βιωμάτων από το δικό μου αφεντικό. Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα, πράγματα ή καταστάσεις... ειναι εντελως συμπτωματική! (οι καιροί είναι δύσκολοι, δείξτε κατανόηση).